یاردنگ دون هوانگ

چین پر از طبیعت های منحصر به فرد و دیدنی است. پارک بین المللی Dunhuang Yardang یکی ازین جاذبه های دیدنی است. نزدیک ترین محل سکونت به این پارک، شهر Dunhuang در استان گانسو است که در 180 کیلومتری جنوب شرقی پارک قرار دارد.

نام پارک به علت چشم انداز آن برگفته شده: یاردنگ یک ساختار منحصر به فرد سنگ است که در اثر باد ایجاد شده است. یک جغرافیدان و روزنامه نگار معروف، بسیاری از شکاف ها را در نقشه جهان کشف کرده است. او در طول اولین سفر خود به صحرای Lop، متوجه حفره های باریک و موازی که سطح زمین را پوشانده بودند، شد. بنابراین او یک نام شاعرانه ای به این ساختار داد که قبلا ناشناخته بود.

در نهایت، همکاران او یاردنگ های بسیاری در آسیای مرکزی، آریزونا و ساهارا (صحرای بزرگ آفریقا) کشف کردند (بعضی از مردم، مجسمه ابوالهول در ساحل غربی نیل را یک یاردنگ تکمیل شده می دانند.) یاردنگ ها حتی در مریخ هم وجود دارند اما بخش بزرگی از آنها در چین قرار دارند. بزرگترین مقدار این تشکل ها در پارک بین المللی یاردنگ قرار دارد.

مساحت 398 کیلومتر مربع با زاویه ی مستقیم خطی در جهت باد غالبا با دامنه های شیب نامتقارن پوشیده شده است. آنها توسط لبه های تیز متشکل از خاک رس و شن تقسیم شده اند. آنها توسط باد تشکیل شده اند که برای حدود 700000 سال زمین ها را از بین می برد و فقط ساختارهای سخت را ترک می کرد. ارتفاع یاردنگ ها با عرض خود حداقل سه برابر بزرگ تر از ارتفاع آنهاست. هنگامی که از بالا دیده می شود، یاردنگ شبیه یک کشتی است.

برخی از سنگهای با شکل منحصر به فرد در این پارک نامهای خود را دارند: “طاووس”، “بائو مغولی “، “شتر”، “پرنده سنگ”، “سنگ بودا” و حتی “شیر طلایی که به مهمانان خوشامد می گوید”. در زمانهای قدیم، جاده ابریشم که از کویر lop (در 300 کیلومتری جنوب شرقی این منطقه) می آمد از این منطقه می گذشت. Aisikexiaer یک شهر در راه جاده ابریشم بود (کلمه ‘Aisikexiaer’ به معنی ‘شهر قدیمی’ در زبان اویغور است) که در حال حاضر فقط می توان صدای وحشتناک باد را در آن شنید. 

به همین دلیل به این بخش از پارک یاردنگ “شهر ارواح” یا “شهر شیطان” می گویند.