اخذ ویزای فرانسه

هر ساله میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا برای اخذ ویزای فرانسه به عنوان محبوب‌ترین مقصد گردشگری دنیا اقدام می‌کنند. کشور فرانسه یکی از اعضای مهم اتحادیه اروپا است که از سال ۱۹۹۷ به عضویت اتحادیه شینگن نیز درآمده است. این بدین معنی است که در صورت موفقیت در اخذ ویزای فرانسه، امکان بازدید از ۲۵ کشور دیگر حوزه شینگن را در مدت زمان اعتبار ویزای خود خواهید داشت. 

سخت ترین شرایط در اعطای ویزا به متقاضیان ایرانی، برای ویزای فرانسه است. شما در صورتی که شینگن نداشته باشید، نمی‌توانید ویزای فرانسه بگیرید. ویزای فرانسه در چهار نوع توریستی، کاری، تحصیلی و ترانزیت ارائه می‌شود. قبل از هرکاری شما باید وقت سفارت بگیرید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ مصاحبه ای با افسران ویزا نخواهید داشت و فقط برای تحویل مدارک و انگشت نگاری باید به سفارت فرانسه مراجعه کنید.

شرایط اخذ ویزای فرانسه

شرایط ویزای شینگن فرانسه، نسبت به ویزای دیگر کشور‌های شینگن، کمی سخت تر می‌باشد. پس، سعی کنید با مطالعه شرایط ویزای این کشور، با آگاهی کامل اقدام کنید تا طعم تلخ ریجکتی ویزای فرانسه را نچشید! شرایط ویزای فرانسه به ترتیب زیر می‌باشد:

  1. در صورتی که پیش از این ویزای شینگن نداشته اید، برای دریافت ویزای فرانسه درخواست ندهید. سفارت فرانسه، درخواست ویزای این کشور را برای شینگن اولی ها رد می‌کند و برای آن‌ها (حتی در شرایط خاص) ویزا صادر نمی‌کند.
  2. در صورتی که قصد دارید به همراه خانواده برای گرفتن ویزای فرانسه اقدام کنید، کلیه اعضای خانواده باید یک ویزای شینگن در پاسپورت خود داشته باشند. بسیاری از متقاضیان بر این باورند که اگر سرپرست خانواده شینگن داشته باشد کافیست اما، اگر فقط سرپرست خانواده دارای ویزای شینگن باشد، ویزای فرانسه فقط برای ایشان صادر خواهد شد و سایر افراد خانواده ریجکت می‌شوند.
  3. در صورتی که قصد دارید ویزای مولتی فرانسه بگیرید، تاریخ اخذ آخرین ویزای شینگن شما باید برای حداکثر یک سال گذشته باشد.
  4. برای اخذ ویزای شینگن فرانسه، باید تمکن مالی بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر ارائه دهید. همچنین، حساب بانکی متقاضی ویزای فرانسه در ۶ ماه آخر باید گردش بالایی داشته باشد. منظور از گردش بالا مبالغ ورودی و خروجی به حساب نیست و فقط تعداد تراکنشات مد نظر است. توجه داشته باشید که گردش حساب اهمیت بیشتری نسبت به تمکن مالی در اخذ ویزای فرانسه دارد.

انواع ویزای فرانسه

بسته به اهداف شما برای سفر به فرانسه، انواع مختلفی از ویزای این کشور وجود دارد. اینکه شما برای مقاصد توریستی، تحصیلی، کاری و یا ترانزیت به فرانسه سفر می‌کنید، باید نوع مشخص شده ای از ویزای فرانسه را درخواست دهید. انواع ویزای فرانسه عبارتند از:

۱. ویزای تحصیلی فرانسه:
برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه، شما باید بیشتر از ۱۸ سال سن داشته باشید. همچنین باید دوره آموزشی و یا مطالعاتی خود را از قبل انتخاب کرده و نامه پذیرش از یک موسسه آموزش عالی ارائه کنید. مراحل ویزای دانشجویی فرانسه به صورت آنلاین انجام می‌شود.

۲. ویزای توریستی فرانسه:
برای اخذ ویزای توریستی فرانسه، شما باید وقت سفارت تعیین کنید. شما هیچ مصاحبه ای با افسران ویزای این کشور نخواهید داشت و فقط برای تحویل مدارک و انگشت نگاری به سفارت فرانسه مراجعه کنید. برای ویزای توریستی فرانسه، باید بین ۱ تا ۳ ماه قبل از تاریخ سفر اقدام کنید. جواب ویزای فرانسه توریستی، ۲۱ روز کاری بعد به شما اعلام می‌شود.

۳. ویزای کاری فرانسه:
ویزای کاری فرانسه، با توجه به مدت زمان، به دو دسته بیشتر از ۹۰ روز (بلند مدت) و کمتر از ۹۰ روز (کوتاه مدت) دسته بندی می‌شود. برای گرفتن ویزای کاری فرانسه، شما باید از یک کارفرما، شرکت و یا موسسه دعوت نامه ارائه کنید و در صورتی که دعوت نامه نداشته باشید، ویزای کاری به شما اعطا نمی‌شود.

۴. ویزای ترانزیت فرانسه:
ویزای ترانزیت فرانسه، یک نوع ویزای کوتاه مدت برای متقاضیانی است که تمایل دارند در منطقه بین المللی فرودگاه فرانسه به طور موقت اقامت داشته باشند. شما با ویزای ترانزیت فرانسه مجاز به ورود به فرانسه و شهر‌های آن نیستید.

مدارک ویزای فرانسه

همانطور که گفته شد، شما هیچ مصاحبه ای با افسران ویزای فرانسه ندارید و فقط برای تحویل مدارک و انگشت نگاری به سفارت این کشور مراجعه می‌کنید و این مدارک مورد نیاز ویزای فرانسه است که نقش مهمی در اعطا و یا عدم اعطای ویزا به شما را دارد.

مدارک مورد نیاز ویزای فرانسه عبارتند از:

  •  فرم درخواست ویزای شینگن فرانسه
  •  گذرنامه متقاضی به همراه کلیه گذرنامه های قبلی
  •  رسید پرداخت هزینه ویزای درخواستی
  •  اصل و ترجمه شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  •  اصل و ترجمه سند ازدواج متقاضیارائه گواهی اشتغال به کار ( و یا گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان و دانش آموزان)
  •  گردش حساب و تمکن مالی
  •  ارائه اصل و ترجمه کلیه اسناد ملکی
  •  رزرو بلیط رفت و برگشت و واچر هتل
  •  ارائه اصل و کپی دعوت نامه (در صورت وجود)

ریجکت ویزای فرانسه

ریجکت ویزای فرانسه، مثل تمامی ویزاهای کشور‌های عضو شنیگن به ۱۲ دلیل رایج اتفاق می‌افتد. از رایج ترین دلایل رد شدن ویزای فرانسه برای متقاضیان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. عدم اعتماد به بازگشت متقاضی از منطقه شینگن
  2. عدم توانایی در پرداخت هزینه های اقامت در کشور فرانسه
  3. ارائه مدارک جعلی و یا دروغین
  4. عدم توانایی در متقاعد کردن افسر ویزا در رابطه با هدف سفر به کشور فرانسه

رفع ریجکتی و یا اعتراض به رد شدن ویزای فرانسه

در صورتی که ویزای شینگن فرانسه شما ریجکت شود، با توجه به قانون ویزای کشورهای شینگن، شما تا ۶ ماه مجاز به اقدام دوباره نیستید. اما می‌توانید با توجه به مدارک‌تان، نسبت به رد شدن ویزای خود به سفارت این کشور اعتراض کنید. برای اعتراض به رد شدن ویزای فرانسه، شما باید یک نامه اعتراضی به زبان انگلیسی بنویسید و در آن، به افسران ویزا با سند و مدرک اثبات کنید که به اشتباه ریجکت شده اید. سفارت فرانسه فقط در روز‌های دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ساعت ۱۱:۳۰ نامه های اعتراضی را جمع آوری می‌کند.

ویزای فرانسه با دعوت نامه

دعوت‌نامه برای ویزای فرانسه، می‌تواند از سوی بستگان درجه یک، دوست، آشنا و حتی یک شرکت و یا موسسه باشد اما دعوت نامه از سوی بستگان درجه یک از اعتبار بیشتری برخوردار است. در صورتی که برای ویزای فرانسه دعوت‌نامه ارائه می‌کنید، این نکته را باید بدانید که دعوت‌نامه کسری مدارک شما را پوشش نمی‌دهد و باید کلیه مدارک ویزای فرانسه (حتی ویزای شینگن قبلی) را داشته باشید.

سوالات متداول ویزای فرانسه

فرم درخواست ویزای شینگن فرانسه به چه شکل و به چه زبانی باید تکمیل شود؟

فرم درخواست ویزای فرانسه به صورت آنلاین تکمیل می‌شود وشما باید نسخه چاپ شده آن را در زمان حضور در سفارت این کشور به همراه داشته باشید. فرم ویزای فرانسه باید به زبان انگلیسی تکمیل شود.

برای اخذ ویزای فرانسه، نیازی به ضمانت بانکی دارم؟

خیر، برای گرفتن ویزای فرانسه هیچ نیازی به ضمانت نامه بانکی نیست.

برای وقت سفارت، حضور شخص متقاضی الزامی است؟

بله. به دلیل اینکه در سفارت فرانسه از شما انگشت نگاری می‌شود، حضور متقاضی الزامی است. نیازی به حضور کودکان زیر ۱۲ سال در سفارت فرانسه نیست.

در صورتی که ریجکت شویم، هزینه پرداختی به سفارت به ما عودت داده میشه؟

خیر، این هزینه برای بررسی مدارک و انگشت نگاری از شما گرفته می‌شود و در صورتی که ریجکت شوید، این هزینه به شما عودت داده نمی‌شود.

آدرس سفارت فرانسه در تهران

خیابان نوفل‌لوشاتو، شماره ۶۶-۶۴
تلفن سفارت فرانسه: ۶۴۰۹۴۰۰۰۔۰۲۱
آدرس اینترنتی : www.ambafrance-ir.org
ساعت کاری سفارت فرانسه: یکشنبه تا پنج‌شنبه، ۱۶-۹