اخذ ویزای ایتالیا

سفر به پایتخت مد و معماری جهان؛ میلان، قایق‌ سواری در خیابان‌ های ونیز، مزه کردن پیتزاهای ناپل یا پنیر پارما، پرسه در کوچه ‌پس‌کوچه‌های فلورانس، کافه‌بازی در ورونا شهر رومئو و ژولیت، گشت‌وگذار در تجمل اغواگر بولونیا، سلفی در کنار آب‌نمای تروی در شهر رم یا خیره شدن به برج همیشه کج پیزا؛ انگیزه شما از سفر به ایتالیا هر چه باشد اقدام برای ویزای ایتالیا نخستین گام است.
با هم در این مقاله انواع ویزای ایتالیا و نحوه درخواست و مراحل اخذ آن را بررسی می‌کنیم تا شاید سهمی کوچک در خاطره سازی شما در سفری رویایی به ایتالیا داشته باشیم.

انواع ویزای ایتالیا

تنها در سال گذشته میلادی سفارت‌های ایتالیا در کشورهای مختلف جهان نزدیک به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار ویزای شینگن مولتی و سینگل صادر کرده‌اند. نگاهی گذرا به این آمار و مرور اسامی شهرهای توریستی ایتالیا به‌ تنهایی کافی است تا متوجه شویم ایتالیا تا چه اندازه توریست پذیر است. اما همان‌طور که می‌دانید برای ورود به ایتالیا به‌ عنوان یکی از کشورهای عضو پیمان شینگن نیاز به ویزای شینگن خواهید داشت. البته اتباع برخی از کشورها برای ورود به ایتالیا و اقامت کمتر از ۹۰ وز در این کشور نیاز به ویزا ندارند که می‌توانید فهرست آن‌ها را از طریق صفحه ویژه وزارت امور خارجه ایتالیا مشاهده کنید.
اما فارغ از اینکه چه ملیتی دارید، هدف از سفر و مدت‌زمان سفر تعیین‌کننده نوع ویزایی است که برای ورود به ایتالیا باید برای آن درخواست بدهید. طبعاً اگر برای گردش به ایتالیا می‌روید نیاز به ویزای توریستی دارید و اگر برای تحصیل این کشور را انتخاب کرده‌اید، باید برای ویزای تحصیلی شینگن اقدام کنید. به‌طورکلی می‌توان ویزای ایتالیا را به ۲ دسته تقسیم‌بندی کرد:

ویزای کوتاه ‌مدت: برای اقامت تا ۹۰ روز یا کمتر
ویزای بلند مدت: برای اقامت بیش از ۹۰ روز در ایتالیا
ویزای کوتاه‌مدت ایتالیا خود به ۲ دسته ویزای اتحادیه شینگن یا USV) Uniform Schengen Visa) و ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای یا LTV) Limited territorial validity visa) تقسیم‌بندی می‌شود.

  • ویزای اتحادیه شینگن یا USV
    ویزای اتحادیه شینگن درواقع همان ویزای توریستی اروپا است. اعتبار آن بر اساس برنامه سفر مشخص می‌شود و هر ۶ ماه یک‌بار برای حداکثر ۹۰ روز صادر می‌شود. این ویزا در ۳ نوع ویزای نوع A، B و C صادر می‌شود. ویزای نوع A و B ویزاهای ترانزیتی محسوب می‌شوند و ویزای نوع C ویزای کوتاه‌مدت برای مقاصد گردشگری است. ویزای نوع C خود به ۳ دسته سینگل، دابل و مالتیپل تقسیم‌بندی می‌شود. دارندگان ویزای مولتی نوع C ایتالیا می‌توانند تا زمان اعتبار ویزای خود (حداکثر ۹۰ روز) به دفعات و بدون محدودیت وارد اروپا شوند.
  • ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای یا LTV
    این نوع ویزا که از عمومیت کمتری نسبت به ویزاهای USV برخوردار است، تنها تحت شرایط خاص و ویژه‌ای همچون دلایل بشردوستانه صادر می‌شوند و به دارنده آن را محدود می‌کنند تنها در همان کشور صادرکننده ویزا و یا تعداد محدودی از کشورهای حوزه شنگن تردد کنند.

ویزای بلندمدت ایتالیا اما انواع ویزای ملی یا NV یا National Visa شینگن را شامل می‌شوند که به دارنده آن اجازه می‌دهد بیش از ۹۰ روز در ایتالیا اقامت داشته باشد. این ویزای ایتالیا همچنین به فرد اجازه می‌دهد تا ۹۰ روز در کشورهای عضو پیمان شنگن تردد نماید.

  • ویزای ملی شینگن یا NV
    همان‌طور که اشاره شد برای اقامت بیش از ۹۰ روز در هر یک از کشورهای عضو پیمان شنگن متقاضی می‌بایست برای ویزای بلندمدت یا ویزای ملی شینگن اقدام نماید. این ویزا که به ویزای نوع D نیز شهرت دارد برای افرادی صادر می‌شود که برای کار، تحصیل، درمان و به‌طور کل اقامتی بیش از ۹۰ روز قصد سفر به اروپا دارند. دانشجویان بین‌المللی، اساتید دانشگاه (برای تحصیل و یا استفاده از فرصت مطالعاتی) و بیمارانی که قصد درمان در اروپا را دارند برای ورود به کشور مدنظر در حوزه شنگن باید برای ویزای نوع D اقدام کنند.
    این نوع ویزا نیز همچون ویزای کوتاه‌مدت ایتالیا، می‌تواند به‌صورت یک‌بار ورود و یا چند بار ورود صادر شود. انواع ویزای ایتالیا همچون تمامی کشورهای عضو پیمان شنگن کاملاً منطبق بر قوانین این منطقه بوده و از اصول آن پیروی می‌کند. به‌بیان‌دیگر انواع ویزای کوتاه‌مدت و یا بلندمدت ایتالیا درواقع همان ویزاهای تایپ A تا B شینگن محسوب می‌شوند.
    حال که با انواع ویزای ایتالیا آشنا شدیم در ادامه نحوه ثبت‌نام و درخواست این ویزا برای سفری توریستی را با هم بررسی می‌کنیم.

ثبت‌نام اینترنتی و مراحل اخذ ویزای ایتالیا

برای ثبت‌نام اینترنتی و اخذ ویزای ایتالیا باید از طریق نماینده رسمی سفارت ایتالیا در تهران و وب‌سایت کاکس اند کینگس گلوبال سرویس اقدام کرد. با ورود به این سامانه می‌توانید زبان فارسی را انتخاب کرده و پس از ایجاد یک حساب کاربری و تکمیل فرم آنلاین نسبت به دریافت وقت سفارت ایتالیا اقدام نمایید.
برای ایجاد حساب کاربری ابتدا باید از طریق ساب منوی تعیین وقت اطلاعات مربوطه را وارد کرده و پس از مشخص کردن نوع ویزا و درج اطلاعات شخصی و هویتی برای شماره مرجع برای وقت سفارت را دریافت نمایید.

چند نکته را باید حتماً در زمان ثبت‌نام آنلاین ویزای ایتالیا در ذهن داشته باشید:

  • فرم درخواست ویزای شنگن باید حتماً به زبان انگلیسی تکمیل شود.
  • شماره پاسپورت و کلیه اطاعات مندرج در نامه تعیین وقت، می‌بایست دقیق و کاملاً منطبق با اطلاعات مندرج در پاسپورت فرد متقاضی باشد.
  • برای هر فرد باید به‌صورت مجزا درخواست وقت سارت کرد.
  • تمامی اعضای خانواده ملزم به تعیین وقت سفارت جهت درخواست ویزا در مرکز درخواست ویزا هستند.
  • وقت سفارت بر اساس شماره پاسپورت صادر می‌شود و قابلیت انتقال به فرد دیگری ندارد.
  • دست‌کم ۴ هفته پیش از زمان سفر برای وقت سفر ایتالیا اقدام کنید.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای ایتالیا

مدارک لازم برای اخذ ویزای ایتالیا چند دسته از مدارک را شامل می‌شوند. مدارک هویتی، مدارک شغلی، مدارک مالی و مدارک ملکی. اگرچه برخی از مدارک اشاره‌شده همچون سند ملکی برای درخواست ویزای شنگن اجباری نیستند اما این مدارک به‌عنوان Supporting Documents می‌توانند درصد موفقیت درخواست ویزا را تا حدود بسیار زیادی افزایش دهند.

مهم‌ترین مدارک جهت اخذ ویزای ایتالیا عبارت‌اند از:

  • فرم تکمیل‌شده آنلاین درخواست ویزای شنگن
  • دو قطعه عکس بیومتریک
  • شناسنامه
  • پاسپورت معتبر با دست‌کم ۳ ماه اعتبار
  • مدارک شغلی شامل جواز کسب و روزنامه رسمی یا گواهی اشتغال به کار
  • سابقه بیمه تأمین اجتماعی
  • پرینت گردش مالی
  • نامه تمکن مالی از حساب کوتاه‌مدت
  • رزرو بلیط رفت‌وبرگشت
  • رزرو هتل برای تمامی شب‌های اقامت در ایتالیا
  • بیمه مسافرتی با سقف پوشش ۳۰ هزار یورو

فرم آنلاین درخواست ویزای شنگن یکی از مهم‌ترین مدارک لازم برای اخذ ویزای این کشور خواهد بود. توجه داشته باشید هرگونه تناقض و یا ابهام در اطلاعات مندرج در این فرم و توضیحات متقاضی در روز مصاحبه به سادگی می‌تواند به ریجکت درخواست ویزا بیانجامد.

عکس ویزای ایتالیا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد

مشکلی که طی چند ماه گذشته بسیاری از متقاضیان اخذ ویزای ایتالیا و شینگن با آن مواجه شده‌اند، عکس ویژه‌ای است که باید در روز مصاحبه همراه خود داشته باشند. این عکس که بسیاری از آن به‌عنوان عکس پاسپورتی یاد می‌کنند درواقع عکس بیومتریک سفارت است که ویژگی‌های خاص خود را دارد.

متأسفانه بسیاری از متقاضیان اخذ ویزای شینگن پس از حضور در سفارت متوجه می‌شوند عکس آن‌ها از استاندارد لازم برخوردار نیست و مجبور می‌شوند با پرداخت هزینه‌ای نزدیک به ۱۵۰ هزار تومان در محل انگشت‌نگاری، برای تهیه عکس بیومتریک اقدام کنند.

ویژگی‌های اصلی عکس بیومتریک برای ویزای ایتالیا عبارت‌اند از:

  • عکس‌ها جدید و مربوط به ۶ ماه اخیر باشند
  • سایز عکس ۳٫۵*۴٫۵
  • رنگی باشند و نه سیاه‌وسفید
  • سر باید ۷۰ تا ۸۰ درصد سایز عکس را به خود اختصاص دهد
  • فرد باید مستقیم به دوربین نگاه کند
  • حالت صورت کامل خنثی بدون لبخند و با دهان بسته
  • نباید از پوشش همرنگ با بک‌گراند عکس استفاده شود
  • پس‌زمینه با رنگ روشن ملایم و بدون طرح و لوگو

ریجکت ویزای ایتالیا

در بین کشور‌های شینگن، ویزای ایتالیا کمترین نرخ ریجکتی را دارد. بیشترین دلیل رد شدن درخواست ویزای ایتالیا، عدم اعتماد افسران ویزای این کشور به بازگشت متقاضیان می‌باشد. این اعتماد را می‌توانید با ارائه مدارک شغلی، وابستگی خانوادگی به کشورتان و مشخص کردن دقیق هدف سفر به ایتالیا برای افسران ویزا به وجود آورید.

برای رفع ریجکتی ویزای ایتالیا، باید از شهر رم اقدام کنید. به این صورت که در این شهر به یک وکیل وکالت می‌دهید تا کار‌های مربوط به رفع ریجکتی ویزای ایتالیا را برای شما انجام دهد. این کار، قابل انجام است اما به شدت برای شما هزینه بردار می‌باشد. پس از ریجکت شدن، می‌توانید ۶ ماه بعد از ریجکت دوباره درخواست ویزای خود را ارائه کنید. برای اعتراض به ریجکت ویزای ایتالیا هم می‌توانید یک نامه اعتراضی بنویسید و در آن با سند و مدرک به افسران ویزا اعلام کنید که به اشتباه ریجکت شده اید.

ویزای فوری ایتالیا

اگر مدارک ویزای ایتالیای شما آماده باشد، می‌توانید از ۱ ساعت تا ۱ هفته بعد به سفارت مراجعه کنید. ویزای فوری ایتالیا، فقط زمان وقت سفارت را تسریع می‌کند و هیچ تفاوتی در مدت جوابدهی آن ندارد.


دفتر آژانس مسافرتی چهارفصل با بیش از ۱۰ سال سابقه مستمر در امور مربوط به اخذ ویزا و وقت سفارت شینگن با بهره‌مندی از کادر اجرایی مجرب و حرفه‌ای خود آماده ارائه مشاوره رایگان و خدمات VIP به متقاضیان محترم ویزای شنگن است.


آدرس سفارت‌خانه ایتالیا در ایران

سفارت‌خانه ایتالیا در تهران

تهران، خیابان نوفل لوشاتو، پلاک 79/68

روزهای کاری: دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت 08:00 تا 14:00 و یکشنبه از ساعت 08:00 تا 13:00
تلفن: 6-66726955 (021)
صندوق پستی: 7863-11365